loading...
سایت تیزهوشان علامه طباطبایی بناب
مهدی معمارراست بازدید : 108 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (0)

نرم افزار SketchUp Pro ، نرم افزاری قدرتمند و در عین حال ساده که با داشتن ابزارهای متنوع می تواند کمک خوبی برای تدریس

 مباحث حجم و هندسه در ریاضیات باشد ، به وسیله این نرم افزار می توان مدل های سه بعدی اشکال معرفی شده در کتاب را از قبل طراحی یا حتی به صورت طراحی در کلاس و فی البداهه از آن استفاده نمود همچنین رنک آمیزی ساده و راحت اشکال را می توان دیگر مزیت این نرم افزار دانست که برای نشان دادن قاعده ها بسیار مفید می باشد . حتی می توان اشکال از جهات مختلف اشکال هندسی را مشاهده نمود که در برخی از تمرینات میاحث حجم بسیار پر کاربرد می باشد. همچنین می توان از آن برای ترسیم های دو بعدی و تک بعدی نیز استفاده نمود که به فصل سوم کتاب درسی پایه هفتم بر می گردد.

 

برای دانلود و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزار از لینک روبرو استفاده کنید : SketchUp

جهت آموزش بیشتر در مورد این نرم افزار از لینک روبرو استفاده کنید :آموزش

مهدی معمارراست بازدید : 113 شنبه 14 دی 1392 نظرات (1)

دوستان لطفا به جمع وبلاگ نویسان جوان سایت بپیوندید

 

با سفارش لوگو لوگوی شما مانند لوگو بالا آماده می شود فقط در عرض یک هفته آماده استfree logos

مهدی معمارراست بازدید : 92 پنجشنبه 12 دی 1392 نظرات (1)
نسخه دوم مجله الکترونیکی تخصصی ریاضی راهنمایی که مکمل 2 نامیده می شود منتشر شد . 
مطالب ارائه شده در مکمل 2 به همت پایگاه کیفیت بخشی به فرایند آموزش درس ریاضی از کلیه نقاط کشور جمع آوری شده است .
مجله الکترونیکی مکمل 2 در برگیرنده موارد زیر است :
  • مقالات
  • محتوای آموزشی
  • بازی های آموزشی
  • کلیپ و انیمیشن
  • معرفی نرم افزار
  • معرفی کتاب و سایت
  • تجربیات موفق معلمان ریاضی
  • زیبایی های ریاضی
  • غنی سازی تجارب یادگیری ریاضی
جهت دریافت مطالب ارائه شده در هر قسمت ادامه مطلب را ببینید .
z9d9petji7oeek354fuf.jpg
مهدی معمارراست بازدید : 90 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

هفتمی ها 

        

 

                            


   

اینم ده (゜*数字*゜ のデコメ絵文字  ゜*数字*゜ のデコメ絵文字)نمونه سوال

 

اونم ترم اول

هفتمی ها    
        نمونه سوالات ریاضی  هفتم  


نوبت اول 92- 
93سری دوازدهم

 تقدیم به دختران   وپسرا  که با کامنت تقاضای

 

نمونه سوال بیشتریکردند ممنون ازحضور  پر مهر همه شما عزیزان

با آ رزوی بهترین ها برای شما

 

                                     

 

 در کنار تموم درس ها مهمترین درس ها یادتون نره

مهارت های زندگی رو (مهارت حل مسئله ٰ قدرت نه گفتن ٰ

کنترل هیجات شامل خشم و احساست ٰبرقراری ارتباط ٰ

صبحت درجمع ٰ دوست یابیٰ صداقت داشتن و..............ٰ

واحترام به بزرگترها وحرمت پدر ومادران رو نگه داشتن  ونکاتی

که برایتان در مورد بهتر زندگی کردن می گذارم رعایت کن .

حداقل شروع به تمرین کردن این مهارت ها کن

تا در آینده موفق تر بتوانی زندگی کنی

به امید  آینده روشن و زیبا برای شما فرزندان ایران زمین

 


   


مهدی معمارراست بازدید : 126 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)
هنگام نمایش اسلاید در کلاس بارها شده است که دبیران  برای رفع مشکل دانش آموزان به سمت میز آن ها رفتهاند .
 سپس برای نشان دادن اسلاید بعدی ناگزیر بوده اند به سمت میز یا تخته برگردند . 
ابزارها و اپلیکیشن هایی برای رفع این مشکل ساخته شده از جمله اپلیکیشن جامع i-clickr  . اما در این مطلب می خواهیم به معرفی اپلیکیشن Office Remote بپردازیم . 
اپلیکیشن Office Remote تلفن شما را به یک کنترل از راه دور هوشمند برای تعامل با مجموعه نرم افزاری Office تبدیل می کند . با استفاده از این اپلیکیشن می توانید آزادی عمل بیشتری هنگام ارائه داشته باشید . این اپلیکیشن با نرم افزار های Word ، PowerPoint و Excel از مجموعه نرم افزاری Office 2013 کاملا هماهنگ است . 
برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن و همچنین پیش نیاز های لازم می توانید فایل کامل این مطلب را در قالب PDF دریافت کنید
مهدی معمارراست بازدید : 102 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (2)

آدم ها را بدون اینکه به وجودشان نیاز داشته باشی دوست بدار و محبت کن … !


کاری که خدا با تو می کند…

       

 

 

 

جملات الهام بخش برای زندگی

       

 

دوست و نیاز

 

عارفی پرسیـد :
دوست را چون دوستش داری نیازش داری ؟
یا که چون نیازش داری دوستش داری ؟
گفتمـ :
چون دارمش بی نیازمـ .

 

مهدی معمارراست بازدید : 88 جمعه 08 آذر 1392 نظرات (2)

دانش آموزان عزیز از این پس من (معمارراست) وبقال اقدم مدیر کل وب خواهیم بود و میلاد آسن هم به عنوان یک نویسنده خواهد بود

متا سفانه اشغالی در سرور به وجو آمده است و ممکن است رفع آن طول بکشد ازشما عذر می خواهیم

eror(501)admin server  www.matb.tk

:335:

مهدی معمارراست بازدید : 110 پنجشنبه 07 آذر 1392 نظرات (1)

به کودکان نشان دهیم که:

صمیمیت،دنیای او را وسیع تر می کند.


محبت،ذهن و دل او را گشایش می بخشد.


گذشت و بخشش ،وجود او را با قدرت می سازد.


صبوری و بردباری ،خلق او را زیبا می کند.


و اینها همه(( یافتنی ))است و نه (( آموختنی ))


آری پدر و مادر عزیز و معلم گرامی ،


اینها را باید با رفتارمان به بچه ها نشان دهیم ،نه با زبان


   

مهدی معمارراست بازدید : 165 یکشنبه 03 آذر 1392 نظرات (2)

ویدئو اثبات رابطه فیثاغورس

 

ویدئو جالب و زیبا از اثبات رابطه فیثاغورس را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید.

در این ویدئو می توانید اثبات رابطه فیثاغورس را به روش مساحتی تماشا کنید.

مهدی معمارراست بازدید : 100 شنبه 02 آذر 1392 نظرات (0)

قابل توجه بچه های ششم (در فصل هشتم) وبچه های هفتم و................

آزمون آنلاین حتما امتحان کن

ترتیب عملیات ریاضی در عین سادگی به دقت زیادی نیاز دارد


 متاسفانه  در تمام مقاطع تحصیلی دانش آموزان

 

با بی دقتی به محاسبات پاسخ میدهند .


در ادامه تمرین آنلاینترتیب عملیات ریاضی را مشاهده کنید.

آزمون آنلاین حتما امتحان کن

مهدی معمارراست بازدید : 712 چهارشنبه 29 آبان 1392 نظرات (1)

پیشکسوت بدنسازی آقای فتحی زاده درحال انجام تمرینات

آقای فتحی زاده که برادر وبرادر زاده خویش را روی دستان خود نگه داشته
 
 

 

نام ونام خانوادگی: فتحعلی فتحی زاده      متولد:زاوشت   ۱۳۴۹ متاهل دارای سه فرزند .دبیر آموزش وپرورش شهرستان بناب

در سال ۴۹ در زاوشت متولد شد دوران ابتدایی را درمدرسه خیام زاوشت وراهنمایی را در مدرسه شهیدساعی به اتمام رساند ودبیرستان را در شهر بناب به پایان رساند وپس از آن در مرکز تربیت معلم تبریز قبول شد و به عنوان دبیر در شهرستان بناب مشغول بکار شد .ایشان در طول تحصیل در زاوشت وبناب اقدام به ایجاد مرکزی برای ورزش بدنسازی نمودوهمزمان در مسابقات استانی وکشوری شرکت کردودرخشید .ایشان را میتوان بنیانگذار ورزش بدنسازی دربناب دانست .مقامهایی که به دست آورده است عبارتند از ۱)درسالهای ۷۱-۷۲مقام اول استان ۲)درسال ۷۳ مقام دوم استانی ومقام پنجم کشوری

 

 

مهدی معمارراست بازدید : 112 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

پاورپوینت فصل اول کتاب علوم پایه هفتم علم وتجربه 

دانلود


پاورپوینت فصل دوم کتاب علوم پایه هفتم اندازه گیری .

 دانلود


پاورپوینتpdf فصل سوم کتاب علوم پایه هفتم اتم ها الفبای مواد.

 دانلود



پاورپوینتpdf فصل چهارم کتاب علوم پایه هفتم اتم ها مواد پیرامون ما.

 دانلود





پاورپوینتpdf فصل پنجم کتاب علوم پایه هفتم ازمعدن تاخانه.

 دانلود



پاورپوینتpdfفصل ششم کتاب علوم پایه هفتم سفرآب روی زمین.

 دانلود




پاورپوینت pdfفصل هفتم کتاب علوم پایه هفتم سفرآب درون زمین.

دانلود


http://rozblog.com
مهدی معمارراست بازدید : 104 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

سه شعر عاشورایی از قیصر امین پور، علی معلم و قادر طهماسبی:
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود  (هنروادبیات‌انقلاب)   

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود... این مصرع مشهور بخشی از شعر قادر طهماسبی (فرید) در وصف بزرگی و شرافت عاشورائیان است. ..

  
 هرگونه کپی برداری از مطلب بدون درج منبع شرعا حرام بوده و پی گرد خواهد داشت زیرا این مطلب یک مطلب اختصاصی می باشد

محرم امسال بی حضور قیصر امین پور اما با سروده های سرخ و حسینی او می گذرد. رباعی و دوبیتی هایی از این شاعر تقدیم خوانندگان می شود. 
آیین

این خاک به خون عاشقان آذین است

این است در این قبیله آیین، این است

زین روست که بی سوار برمی گردد

اسب تو که زین و یال آن خونین است

آن حادثه

خود را چو ز نسل نور می نامیدند

رفتند و به کوی دوست آرامیدند

سیراب شدند زآن که در اوج عطش

آن حادثه را به شوق آشامیدند

گل سرخ

ندانم کار، دیگرگون چرا بود؟

ز شرح و و صف ما بیرون چرا بود؟

گل سرخ ار ز بی آبی شود زرد

رخ او در عطش گلگون چرا بود؟

تصویر

قلم از غم دلی بی تاب دارد

که این تصویر از خون قاب دارد

گلوی تشنه خون خدا را

لب تیغی دریغا آب دارد

*****
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود... این مصرع مشهور بخشی از شعر قادر طهماسبی (فرید) در وصف بزرگی و شرافت عاشورائیان است. 
سر نى در نینوا مى‏ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا مى‏ماند اگر زینب نبود

چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان‏

در کویر تفته جا مى‏ماند اگر زینب نبود

ذو الجناح داد خواهى، بى‏سوار و بى‏لگام‏

در بیابانها رها مى‏ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت یعنی آن خورشید سرخ

پشت ابرى از ریا مى‏ماند اگر زینب نبود

در شکست لشکر شمشیرها، تیغ زبان

در نیام ادعا می ماند، اگر زینب نبود

زخمه زخمى‏ترین فریاد در چنگ سکوت‏

از طراز نغمه وامى‏ماند اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب‏

پشت کوه فتنه‏ها مى‏ماند اگر زینب نبود

در طلوع داغ اصغر، استخوان اشک سرخ‏ 
در گلوى چشم ما مى‏ماند اگر زینب نبود

*****
علی معلم در قطعه "این عشق چه عشق است" عاشورای حسینی را با بیانی استعاری تفسیر کرده است.

این عشق چه عشق است ؟ ندانیم که چون است

عقل است و جنون است و نه عقل و نه جنون است

فرزانه چه دریابد و دیوانه چه داند

از مستی این باده که هر روز فزون است

ماهی است نهان بر سر دریای پریشان

کاین موج سراسیمه بلند است و نگون است

حالی و خیالی است که بر عقل نهد بند

این طرفه چه آهوست؟ کزو شیر زبون است

با زلف تو کارم به کجا می کشد آخر

حالی که ز دستم سر این رشته برون است

برخیز به شیدایی و در زلف وی آویز

آن بخت که می خواستی وقت کنون است

مهدی معمارراست بازدید : 130 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

به دنبال طرح موضوع آگاهى حضرت امام‏حسین (ع) از سرنوشت‏حركت و نهضت‏خویش و شبهه‏اى كه یكى از نویسندگان در تحلیل حركت‏حضرت و علم ایشان به سرانجام شهادت ایجاد كرده بود و پیرو پرسشهایى كه برخى روحانیون در این خصوص از محضر علامه سید محمد حسین طباطبایى «قدس سره‏» كردند، ایشان رساله‏اى كوتاه را در باره علم امام نوشتند و در آن زمان منتشر شد. این رساله همان گونه كه آیة‏الله رضا استادى در مجموعه «بیست مقاله‏» كه به همت ایشان منتشر شده، آورده‏اند، «در عین اختصار و كوتاهى از اتقان و استحكام فوق‏العاده‏اى برخوردار است.» البته همان نویسنده همان زمان بر این رساله خرده‏گیرى كرده و نقد نوشت ولى علامه طباطبایى قدس‏سره با پاسخهاى خویش، بر مطالب رساله تاكید ورزیدند. نقد و پاسخ نیز در همین مجموعه، پس از اصل رساله آمده است.

بخش اول این رساله در موضوع علم امام (ع) است كه علاقه‏مندان مى‏توانند براى مطالعه آن به این مجموعه مراجعه كنند. مرحوم علامه عالى‏مقام، در ادامه رساله با عنوان «نهضت‏سیدالشهدا (ع) و هدف آن‏» به تحلیل كوتاه قیام حضرت (ع) پرداخته‏اند. شخصیت علمى و استحكام تحلیل ایشان كه در عین اختصار، نگاشته شده، ما را بر آن داشت كه در سرآغاز مقاله‏هاى این دفتر ویژه نامه متن آن را عینا از مجموعه یاد شده، براى خوانندگان ارجمند بازگو كنیم.

نهضت‏سیدالشهدا (ع) و هدف آن

با یك سیر اجمالى در وضع عمومى آن روز، مى‏توان نسبت‏به تصمیم و اقدام سیدالشهدا (ع) روشن شد. تیره‏ترین و تاریك‏ترین روزگارى كه در جریان تاریخ اسلام به خانواده رسالت و شیعیانشان گذشته، دوره حكومت‏بیست‏ساله معاویه بود.

معاویه پس از آنكه خلافت اسلامى را - با هر نیرنگ بود - به دست آورد و فرمانرواى بى‏قید و شرط كشور پهناور اسلامى شد، همه نیروى شگرف خود را صرف تحكیم و تقویت فرمانروایى خود و نابود ساختن اهل بیت رسالت مى‏نمود، نه تنها در اینكه آنان را نابود كند بلكه مى‏خواست نام آنان را از زبان مردم و نشان آنان را از یاد مردم محو كند.

جماعتى از صحابه پیغمبر (ص) را كه مورد احترام و اعتماد مردم بودند از هر راه بود با خود همراه و با ساختن احادیث‏به نفع صحابه و ضرر اهل بیت‏به كار انداخت و به دستور او در منابر اسلامى در سرتاسر بلاد اسلامى به امیرالمؤمنین (ع) - مانند یك فریضه دینى - سب و لعن مى‏شد.

به وسیله ایادى خود مانند زیاد بن ابیه و سمرة بن جندب و بسر بن ارطاة و امثال ایشان، هر جا از دوستان اهل بیت‏سراغ مى‏كرد به زندگیش خاتمه مى‏داد و در این راهها از زر، از زور، از تطمیع، از ترغیب و از تهدید تا آخرین حد توانایى استفاده مى‏كرد.

در چنین محیطى طبعا كار به اینجا مى‏كشد كه عامه مردم از بردن نام على (ع) و آل على نفرت كنند و كسانى كه از دوستى اهل بیت، رگى در دل دارند از ترس جان و مال و عرض خود، هرگونه رابطه خود را با اهل بیت قطع كنند.

واقع امر را از اینجا مى‏توان به دست آورد كه امامت‏سیدالشهدا (ع) تقریبا ده سال طول كشید كه در همه این مدت - جز چند ماه اخیر - معاصر معاویه بود. در طول این مدت از آن حضرت كه امام وقت و مبین معارف و احكام دین بود، در تمام فقه اسلامى حتى یك حدیث نقل نشده است; منظور روایتى است كه مردم از آن حضرت نقل كرده باشند كه شاهد مراجعه و اقبال مردم است نه روایتى كه از داخل خاندان آن حضرت مانند ائمه بعدى رسیده باشد.

و از اینجا معلوم مى‏شود كه آن روز درب خانه اهل بیت‏بكلى بسته شده و اقبال مردم به حد صفر رسیده بوده است.

اختناق و فشار روز افزون كه محیط اسلامى را فرا گرفته بود به حضرت امام حسین (ع) اجازه ادامه جنگ یا قیام علیه معاویه را نداد و كمترین فایده‏اى هم نداشت; زیرا:

اولا: معاویه از او بیعت گرفته بود و با وجود بیعت، كسى با وى همراهى نمى‏كرد.

ثانیا: معاویه خود را یكى از صحابه كبار پیغمبر (ص) و كاتب وحى و مورد اعتماد و دست راست‏سه نفر از خلفاى راشدین به مردم شناسانیده بود و نام خال‏المؤمنین را به عنوان لقبى مقدس بر خود گذاشته بود.

ثالثا: با نیرنگ مخصوص به خودش به آسانى مى‏توانست‏حضرت امام حسین (ع) را به دست كسان خودش بكشد و بعد به خونخواهى وى برخیزد و از قاتلین وى انتقام بكشد و مجلس عزا نیز برایش برپا كند و عزادار شود!

معاویه وضع زندگى امام‏حسن (ع) را به جایى كشانیده بود كه كمترین امنیتى حتى در داخل خانه شخصى خودش نداشت، و بالاخره نیز (وقتى كه مى‏خواست‏براى یزید از مردم بیعت‏بگیرد) آن حضرت را به دست همسر خودش مسموم كرده، شهید ساخت.

همان سیدالشهدا (ع) كه پس از درگذشت معاویه بى‏درنگ علیه یزید قیام كرد و خود وكسان خود - حتى بچه شیرخواره خود را در این راه فدا كرد، در همه مدت امامت‏خود كه معاصر معاویه بود به این فداكارى قادر نشد; زیرا در برابر نیرنگهاى صورتا حق به جانب معاویه و بیعتى كه از وى گرفته شده بود، قیام و شهادت او كمترین اثرى نداشت.

این بود خلاصه وضع ناگوارى كه معاویه در محیط اسلامى به وجود آورد و درب خانه پیغمبر اكرم (ص) را بكلى بسته، اهل بیت را از هرگونه اثر و خاصیت انداخت.

درگذشت معاویه و خلافت‏یزید

آخرین ضربت كارى وى كه به پیكر اسلام و مسلمین وارد ساخت این بود كه خلافت اسلامى را به سلطنت استبدادى موروثى تبدیل نمود و پسر خود یزید را به جاى خود نشانید، در حالى كه یزید هیچ‏گونه شخصیت دینى - حتى به طور تزویر و تظاهر - نداشت و همه وقت‏خود را علنا با ساز و نواز و باده گسارى و شاهد بازى و میمون‏رقصانى مى‏گذرانید و احترامى به مقررات دینى نمى‏گذاشت و گذشته از همه اینها اعتقادى به دین و آیین نداشت چنانچه وقتى كه اسیران اهل بیت و سرهاى شهداى كربلا را وارد دمشق مى‏كردند و به تماشاى آنها بیرون آمده بود، بانك كلاغى به گوشش رسید، گفت:

نعب الغراب فقلت قل او لا تقل

فقد اقتضیت من الرسول دیونى (1)

و همچنین هنگامى كه اسیران اهل بیت و سر مقدس سیدالشهدا (ع) را به حضورش آوردند، ابیاتى سرود كه یكى از آنها این یت‏بود:

لعبت هاشم بالملك فلا

خبر جاء و لا وحى نزل

زمامدارى یزید كه توام با ادامه سیاست معاویه بود، تكلیف اسلام و مسلمین را روشن مى‏كرد و من‏جمله وضع رابطه اهل بیت رسالت را با مسلمانان و شیعیانشان - كه مى‏بایست‏به دست فراموشى مطلق سپرده شود و بس - معلوم مى‏ساخت.

در چنین شرایطى یگانه وسیله و مؤثرترین عامل براى قطعیت‏یافتن سقوط اهل بیت و درهم ریختن بنیان حق و حقیقت، این بود كه سیدالشهدا (ع) با یزید بیعت كند و او را خلیفه و جانشین مفترض الطاعه پیغمبر بشناسند.

امام (ع) و بیعت‏با یزید

سیدالشهدا (ع) نظر به پیشوایى و رهبرى واقعى كه داشت نمى‏توانست‏با یزید بیعت كند و چنین قدم مؤثرى در پایمال ساختن دین و آیین، بر دارد و تكلیفى جز امتناع از بیعت نداشت و خدا نیز جز این از وى نمى‏خواست.

اثر امتناع از بیعت

از آن طرف امتناع از بیعت اثرى تلخ و ناگوار داشت; زیرا قدرت هولناك و مقاومت‏ناپذیر وقت، با تمام هستى خود، بیعت مى‏خواست (بیعت مى‏خواست‏یا سر) و به هیچ چیز دیگر قانع نبود و از این روى كشته شدن امام (ع) در صورت امتناع از بیعت، قطعى و لازم لاینفك امتناع بود.

سیدالشهدا (ع) نظر به رعایت مصلحت اسلام و مسلمین، تصمیم قطعى بر امتناع از بیعت، و كشته شدن گرفت و بى‏محابا مرگ را بر زندگى ترجیح داد و تكلیف خدایى وى نیز امتناع از بیعت و كشته شدن بود. و این است معنى آنچه در برخى از روایات وارد است كه رسول خدا در خواب به او فرمود: خدا مى‏خواهد تو را كشته ببیند. و نیز آن حضرت به بعضى از كسانى كه از نهضت منعش مى‏كردند فرمود: خدا مى‏خواهد مرا كشته ببیند. و به هر حال، مراد مشیت تشریعى است نه مشیت تكوینى; زیرا چنانكه سابقا بیان كردیم مشیت تكوینى خدا تاثیرى در اراده و فعل ندارد.

ترجیح مرگ بر زندگى

آرى سیدالشهدا (ع) تصمیم بر امتناع از بیعت و - در نتیجه - كشته شدن گرفت و مرگ را بر زندگى ترجیح داد و جریان حوادث نیز اصابت نظر آن حضرت را به ثبوت رسانید; زیرا شهادت وى با آن وضع دلخراش، مظلومیت و حقانیت اهل بیت را مسجل ساخت و پس از شهادت، تا دوازده سال نهضت‏ها و خونریزى‏ها ادامه یافت و پس از آن همان خانه‏اى كه در زمان حیات آن حضرت كسى درب آن را نمى‏شناخت‏با مختصر آرامشى كه در زمان امام پنجم به وجود آمد، شیعه از اطراف و اكناف مانند سیل به در همان خانه مى‏ریختند و پس از آن، روز به روز به آمار شیعیان اهل بیت افزود و حقانیت و نورانیتشان در هر گوشه و كنار جهان به تابش و تلالؤ پرداخت و پایه استوار آن، حقانیت توام با مظلومیت اهل بیت مى‏باشد و پیشتاز این میدان، سیدالشهدا (ع) بود. حالا مقایسه وضع خاندان رسالت و اقبال مردم به آنان در زمان حیات آن حضرت با وضعى كه پس از شهادت وى در مدت چهارده قرن پیش آمده و سال به سال تازه‏تر و عمیقتر مى‏شود، اصابت نظر آن حضرت را آفتابى مى‏كند و بیتى كه آن حضرت - بنا به بعضى از روایات - انشاد فرموده، اشاره به همین معنى است:

و ما ان طبنا جبن و لكن

منایانا و دولة آخرینا

و به همین نظر بود كه معاویه به یزید اكیدا وصیت كرده بود كه اگر حسین ابن على از بیعت‏با وى خوددارى كنداورا به حال خود رها كند و هیچ گونه متعرض وى نشود. معاویه نه از راه اخلاص و محبت این وصیت را مى‏كرد، بلكه مى‏دانست كه حسین بن على (ع) بیعت كننده نیست و اگر به دست‏یزید كشته شود اهل بیت، مارك مظلومیت‏به خود مى‏گیرند و این براى سلطنت اموى، خطرناك و براى اهل بیت، بهترین وسیله تبلیغ و پیشرفت است.

اشاره‏هاى مختلف امام (ع) به وظیفه خود

سیدالشهدا (ع) به وظیفه خدایى خود كه امتناع از بیعت‏بود آشنا بود و بهتر از همه به قدرت بیكران و مقاومت‏ناپذیر بنى‏امیه و روحیه یزید پى برده بود و مى‏دانست كه لازم لاینفك خوددارى از بیعت، كشته شدن اوست و انجام وظیفه خدایى، شهادت را در بر دارد. و از این معنى در مقامات مختلف با تعبیرات گوناگون كشف مى‏فرمود.

در مجلس حاكم مدینه كه از وى بیعت مى‏خواست فرمود: مثل من با مثل یزید بیعت نمى‏كند.

هنگامى كه شبانه از مدینه بیرون مى‏رفت از جدش رسول اكرم (ص) نقل فرمود كه در خواب به وى فرمود: خدا خواسته (یعنى به عنوان تكلیف) كه كشته شوى.

در خطبه كه هنگام حركت از مكه خواند و در پاسخ كسانى كه مى‏خواستند آن حضرت را از حركت‏به سوى عراق منصرف سازند همان مطلب را تكرار فرمود.

در پاسخ یكى از شخصیت‏هاى اعراب كه بین راه اصرار داشت كه آن حضرت از رفتن به كوفه منصرف شود و گرنه قطعا كشته خواهد شد، فرمود:

«این راى بر من پوشیده نیست ولى اینان از من دست‏بردار نیستند و هر جا بروم و هر جا باشم مرا خواهند كشت.»

برخى از این روایات اگر چه معارض دارد یا از جهت‏سند خالى از ضعف نیست ولى ملاحظه اوضاع و احوال روز و تجزیه و تحلیل قضایا، آنها را كاملا تایید مى‏كند.

اختلاف روش امام (ع) در خلال مدت قیام خود

البته مراد از اینكه مى‏گوییم مقصد امام (ع) از قیام، شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود، این نیست كه خدا از وى خواسته بود كه از بیعت‏یزید خوددارى نماید، آنگاه دست روى دست گذاشته به كسان یزید اطلاع دهد كه بیایید مرا بكشید و بدین طریق خنده‏دار وظیفه خود را انجام دهد و نام قیام روى آن بگذارد.

بلكه وظیفه امام (ع) این بود كه علیه خلافت‏شوم یزید قیام كرده، از بیعت‏با او امتناع ورزد و امتناع خود را - كه به شهادت منتهى خواهد شد - از هر راه ممكن به پایان رساند.

از اینجاست كه مى‏بینیم روش امام (ع) در خلال مدت قیام به حسب اختلاف اوضاع و احوال، مختلف بوده است:

در آغاز كار كه تحت فشار حاكم مدینه قرار گرفت‏شبانه از مدینه حركت كرده به مكه كه حرم خدا و مامن دینى بود پناهنده شد و چند ماهى را در مكه در حال پناهندگى گذرانید.

در مكه تحت مراقبت‏سرى مامورین آگاهى خلافت‏بود تا تصمیم گرفته شد توسط گروهى اعزامى در موسم حج كشته شود یا دستگیر شده به شام فرستاده شود. و از طرف دیگر سیل نامه از جانب عراق به سوى آن حضرت باز شده در صدها و هزارها نامه وعده یارى و نصرت داده او را به عراق دعوت كردند و در آخرین نامه كه صریحا به عنوان اتمام حجت - چنانكه بعضى از مورخین نوشته‏اند - از اهل كوفه رسید كه حضرت تصمیم به حركت و قیام خونین گرفت. اول به عنوان اتمام حجت، مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده خود به كوفه فرستاد و پس از چندى، نامه مسلم مبنى بر مساعد بودن اوضاع نسبت‏به قیام، به آن حضرت رسید.

امام (ع) به ملاحظه دو عامل كه گفته شد یعنى ورود مامورین سرى شام به منظور كشتن یا گرفتن وى و حفظ حرمت‏خانه خدا و مهیا بودن عراق براى قیام، به سوى كوفه رهسپار شد. سپس در اثناى راه كه خبر قتل فجیع مسلم و هانى رسید، روش قیام و جنگ تهاجمى را به قیام دفاعى تبدیل فرموده و به تصفیه جماعت‏خود پرداخت و تنها كسانى را كه تا آخرین قطره خون خود از یارى وى دست‏بردار نبودند نگه‏داشته، رهسپار مصرع خود شد. (2)

پى‏نوشت‏ها:
1) به نقل آلوسى در جزء 26 تفسیر روح المعانى، ص‏66 از تاریخ ابن الوردى و كتاب الوافى بالوفیات.
2) بیست مقاله، رضا استادى، نشر انتشارات اسلامى، صص 444 - 438.

 مهدی معمارراست

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
دوستان عزیز باما تماس بگیرید d.matb@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب وبلاگ چگونه بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 149
  • کل نظرات : 356
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 230
  • بازدید ماه : 575
  • بازدید سال : 5,103
  • بازدید کلی : 48,862
  • دعا


    اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً


    کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )