loading...
سایت تیزهوشان علامه طباطبایی بناب
مهدی معمارراست بازدید : 101 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

شاید خوش خویی بهترین صفت انسانی باشد که صفتی برتراز آن وجود ندارد. از این رو آن را بهترین خلق بشر و مهمترین علت تعالی بشر و عاملجلب و جذب دلها دانسته اند.

 


تاثیر سحرانگیز خوشاخلاقی


از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود:

العبد لیبلغ بحسن خلقه عظیمدرجات الاخره و اشرف المنازل و انه لضعیف العباده و ان لعبد لیبلغ من سوءخلقه اسفلدرک جهنم؛

به درستی که بنده به سبب اخلاق خوب به درجات بزرگ آخرت و بالاترین منزلها می رسد درحالی که عبادت او ضعیف و اندک است. این در حالی است که بنده به سبباخلاق بد و زشتی که دارد به پایین ترین درجات دوزخ می رسد. (المحجه البیضاء، فیضکاشانی، ج۵، ص۳۹)
خداوند درقرآن می فرماید که علت جذب دل های مردم بهسوی پیامبر(ص) خلق خوش وی بوده است که خود از آن به خلق عظیم یاد می کند و میفرماید: «و انک لعلی خلق عظیم (قلم آیه۴). همین خوی بزرگ و منش خوش وی بوده است کهمردم را گرداگردش پروانه وار جمع کرد؛ درحالی که اگر می خواست با تمام ثروت هایزمین دل های مردم را به سوی خود بکشاند شدنی نبود.به سبب رحمت خداست که تو با آنها اینچنین خوشخوی و مهربانهستی، اگر تندخو و سخت دل بودی از گرد تو پراکنده می شدند، پس بر آنها ببخشای وبرایشان آمرزش بخواه و درکارها با ایشان مشورت کن و چون قصد کاری کنی، بر خدای توکلکن، که خدا توکل کنندگان را دوست دارد (آل عمران آیه ۱۵۹)

پیامبرگرامی(ص) سفارش های خویش می فرماید:

 انکم لن تسعوا الناس باموالکم فسعو هم ببسط الوجوه وحسن الخلق؛

هرگز شما نمی توانید با اموال خود پاسخگوی نیازهای همه مردم باشید ورضایت و خشنودی آنان را جلب کنید پس با گشاده رویی و خوش خویی آنان را خشنود کنید.

(بحارالانوار، ج۱۷، ص۹۴۳)

 


خوش خلقی، عامل محبوبیتپیامبر(ص(


همین خوش خلقی پیامبر(ص) بود که دشمنان را به سویش می کشاند واسیرشان می کرد. بسیاری ازدشمنان پیامبر(ص) از کسانی بودند که به سبب خوش خویی آنحضرت، اسلام را پذیرفتند و دست از کفر و عناد و الحاد کشیدند. آن حضرت نیز نه تنهابیان می کرد که هدف و فلسفه بعثتش اتمام و اکمال مکارم اخلاقی است (محجه البیضاء،ج۵، ۹۸) بلکه دیگرانی را که اهل این کار بودند به عناوین مختلف تشویق و ترغیب میکرد.در کتب تاریخی و روایی آمده است که درسال نهم هجری حضرت پیامبر(ص) بهامیرمومنان(ع) دستور می دهد تا به جنگ قبیله حاتم طایی برود. در آن سال ها سرپرستیو ریاست قبیله به عدی بن حاتم رسیده بود. سپاه امیرمومنان(ع) قبیله طی را شکست سختیداد و عدی به شام گریخت و خواهرش و اعضای باقیمانده قبیله، اسیر و دربند شدند.) سیره ابن هشام، ج۴، ص۵۲۲)
هنگامی که خواهر عدی با تلاش زیاد، توانست نزدرسول خداوند بار یابد خطاب به آن حضرت(ص) گفت: ای محمد! پدرم حاتم طایی از دنیا رفتو نگهدارنده ام گریخت. اگر مصلحت می دانی مرا آزاد کن و سرزنش قبائل عرب را از مندور ساز؛ چون پدرم بردگان را آزاد می کرد و از همسایگان نگهبانی می نمود و به مردمغذا می داد و آشکارا سلام می کرد و طرفدار صلح بود و در حوادث تلخ روزگار به مردمکمک می رساند.پیامبراکرم(ص) فرمود: یا جاریه هذه صفه المومنین حقا لوکانابوک مسلما لترحمنا علیه؛ ای کنیز این صفات همان صفات مومنان راستین است. اگر پدرتمسلمان بود بر او رحمت می فرستادم.آنگاه به مسئولان امر فرمان داد تا وی راآزاد کنند و فرمود: خلو عنها فان اباها کان یحب مکارم الاخلاق؛ به احترام این کهپدرش ارزش های اخلاقی را دوست می داشت او را آزاد و رها کنید. (زهرالربیعص۹۸)
امیرمومنان علی(ع) سفارش می کند که با مردم با خوش رویی و خوش خوییرفتار کنید تا اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده ماندید خواهان معاشرت با شماباشند: خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکوا علیکم و این عشتم حنوا الیکم (نهجالبلاغه، ص۲۹۰۱)

مهدی معمارراست بازدید : 99 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

درمورداصطکاک

نیروی مخالف دربرابر حرکت است.هنگامی که دوجسم باهم تماس دارندویکی می خواهد حرکت کند،جسم دوم نیرویی مخالف به جسم اول وارد می کندتادر برابرحرکت آن مخالفت

کند.جسم اول نیزبرای مقابله بااین مخالفت جسم دوم،دقیقا

به همان اندازه نیروبه جسم دوم وارد می کند.تعریف ساده

تری از اصطکاک این است که نیرویی که سبب کند شدن حرکت

می شود،نیروی اصطکاک نامیده می شود.اصطکاک جسم

اصطکاک در ماشین ها ووسایل دیگر باعث هدر رفتن انرژی می شود چون اصطکاک انرژی

را به گرما تبدیل کرده و تلف می کند ولی یکی از کاربرد های اصطکاک ویا فواید آن را می

توانیم در راه رفتن ببینیم که اصطکاک بین کفش یا پای ما وسطح زمین باعث می شود پای

ما روی سطح زمین ثابت بماند وما خودمان را جلو بکشیم و راه برویم.حال اگر فرض کنیم این

اصطکاک بین کف پای ما وزمین نباشد دیگر نمی توانیم به راحتی راه برویم که مثل سُر خوردن

در زمین برفی و یخی می ماند چون برف و یخ باعث کاهش اصطکاک کف پا وزمین می شود

وپای ما روی زمین ثابت نمی ماند سُر می خورد و راه رفتن سخت می شود.پس میتوان نتیجه

گرفت که اصطکاک در مناطق و قسمت های برفی و یخی کم تر از زمین ساده  است   .

اندازه گیری ضریب اصطکاک برای سطوح مختلف 
آزمایش اول: جسم با جرم m1را روی یک سطح صاف قرارداده وبا کمک یک قرقره جسم دوم با جرم m2را داخل یک کفه که به قرقره آویزان می باشد قرار داده و طوری وزن دو جسم را تنظیم می کنیم که جسم اول در آستانه حرکت باشد ولی از حرکت آن ممانعت شود یعنی دو جسم در حالت تعادل و سکون باشند وبا استفاده از قانون دوم نیوتون برایند نیرو را حساب می کنیم و در اینجا چون حرکتی نداریم برایند نیرو برابر صفر می شود .

آزمایش دوم:این بار لغزنده چوبی را روی سطح شیبدار قرار داده و نگهدارنده وزنه را از ان جدا می کنیم . سپس ارام ارام  شیب سطح را زیاد میکنیم  انقدر ادامه می دهیم تا لغزنده با سرعت یکنواختی شروع به حرکت کند. این ازمایش را چندبار انجام میدهیم ونزاویه ها را یادداشت می کنیم و بار دیگر با ضربه انجام میدهیم .

آزمایش سوم: آزمایش 2 را با طرف دیپر لغزنده که دارای سطح کمتری است انجام می دهیم

نتیجه گیری کلی:نیروی اصطکاک  به سطح موثر تماس و یا تعداد نقاطی از دو سطح که باهم در تماس هستند، بستگی دارد.نیروی اصطکاک به جنس سطح تماس دو جسم بستگی دارد.نیروی اصطکاک با نیروی عمودی وارد بر سطح از طرف جسم متناسب است.

منابع خطا : احتمال خطا در خواندن درجه بندیها به دلیل خطای دید ولغزش دست درهنگام اندازه گیری ،احتمال خطا بر اساس خطای دستگاه مانند (ترازو ، ...) ،احتمال خطا در اندازه گیری جرم وزنه ها،احتمال خطا در اندازه گیری زاویه لغزش ،خطا در انجام محاسبات . این خطا ها در نتیجه آزمایش تاثیر دارند.

مطلب اختصاصی نوشته شده توسط مهدی معمارراست درسال 91 در پایه ششم ابتدایی است و کپی بدون ذکر منبع حرام است

مهدی معمارراست بازدید : 160 جمعه 24 آبان 1392 نظرات (0)

نقاله کاغذینقاله برای اندازه گیری و یا ایجاد زاویه استفاده می شود . شایع ترین زاویه سنج (نقاله) معمولا از 0  تا 180 درجه است . در این مقاله سعی می کنیم نحوه ی ساخت یک نقاله کاغذی را در 7 مرحله شرح دهیم . این تجربه سر گرم کننده را از دست ندهید !

وسایل مورد نیاز :

  •  یک ورقه کاغذ
  •  یک پرگار
  • یک خط کش (ترجیحا دو تا)
  • یک تکه کاغذ مربع شکل
  • یک مداد
  • قیچی
مهدی معمارراست بازدید : 99 جمعه 24 آبان 1392 نظرات (0)

تولید کف با سرعت بسیار زیاد

وسایل و مواد مورد نیازاین آزمایش:استوانه مدرج ، پیپت ، پتاسیم یدید ، آب اکسیژنه ، صابون مایع دستور کار : 30 میلی لیترمحلول غلیظ هیدروژن پراکسید(آب اکسیژنه) را درون یک استوانه مدرج 100 میلی لیتری بریزید . 3 الی 5 قطره صابون مایع به آن بیفزایید . سپس به آرامی 10میلی لیتر محلول غلیظ پتاسیم یدید به آن اضافه کنید . واکنش شروع و کف زرد رنگ زیبایی تولید شده که از درون استوانه به صورت ما رپیچ بیرون می ریزد.یون یدید در این واکنش کا تا لیزگر است. یون های- I با سرعت قابل توجهی با مولکول های H2O2 واکنش می دهند و در مرحله بعد یون های IO - حاصل با سرعت بسیار زیادی با مولکول های H2O2 وارد واکنش می شوند. تصویرمتحرک این آزمایش را در زیر مشاهده نمایید:

مهدی معمارراست بازدید : 104 پنجشنبه 23 آبان 1392 نظرات (0)

دانلود کتاب ورق زن پیام های آسمان ،عربی و قرآن پایه اول متوسطه ( هفتم)

( تهیه و تنظیم توسط جناب آقای صادقی از شهرستان داراب)

(تقدیم به همه همکاران محترم و دانش آموزان عزیز)

 

لطفا اینجا کلیک نمائید ( پیام های آسمان)

از اینجا دانلود کنید ( عربی)

از اینجا دانلود کنید ( قرآن)

مهدی معمارراست بازدید : 94 پنجشنبه 23 آبان 1392 نظرات (0)
مهدی معمارراست بازدید : 112 چهارشنبه 22 آبان 1392 نظرات (0)

gmathکد های کیو آر امروزه در تمام کسب و کار ها و چشم اندازهای اجتماعی به چشم می آیند . این کد ها بیش از 15 سال است که به طور عمده در تابلو های تبلیغاتی ، مجلات ، تلویزیون و حتی در کتاب های درسی برخی از کشور ها یافت می شود .

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این کد ها چه ارتباطی به آموزش دارند ؟
خوب این همان چیزی است که در این مقاله سعی شده است به آن پاسخ داده شود .

در این مقاله خواهید خواند :

  1. معرفی کد های کیو آر
  2. برای استفاده از کدهای کیو آر به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت ؟
  3. معرفی راه های استفاده از کدهای کیو آر در آموزش
  4. چگونه یک کد کیو آر ایجاد کنیم ؟
مهدی معمارراست بازدید : 104 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم؟
۱- هر وقت ریاضی می خوانید از خوانده‌های خود یاداشت بردارید و برای بار دوم و سوم از روی یاداشت‌های خود مطالعه کنید .
۲- اگر از مطالعه ریاضی خسته شدید  ؛ مدتی قدم بزنید و مغز خود را آرام کنید و برای ادامه  مطالعه خود را آماده کنید .
۳- درس ریاضی را بین دروس خواندنی  مطالعه  کنید و هیچ وقت خودتان را با مطالعه محض ریاضی خسته نکنید .
۴- بعد از مطالعه هر بخش سعی کنید مثال‌های کاربردی در آن مبحث برای خود بیابید  مثلاً وقتی بخش مساحت را مطالعه می کنید سعی کنید مساحت اطاق خود و قسمتی از دیوار خانه که بشکل مثلث یا ذوزنقه است را محاسبه کنید .
۵- در ریاضی آن‌چه مهم است تکرار در مطالعه است تا می توانید تکرار کنید.
۶- خسته نشوید و نگویید ما استعداد ریاضی نداریم زیرا ۹۹ ٪ آن‌چه می‌آموزیم عرق جبین است و فقط ۱ ٪ استعداد است .بی استعدادترین افراد نبوغ وقت خود شده اند .
۷-خودتان را به فکر کردن روی مساله های ریاضی عادت دهید. توجه کنید که بسیاری از مسائل خوب به راحتی حل نمی شوند بنابر این اگر در حل هر مساله ای موفق نشدید، ناامید نشوید. برای حل مسائل تلاش کنید هر چند اگر ساعت‌ها و روزها وقت شما را بگیرد. از وقت‌های اضافی (هنگام پیاده روی – ایستادن در صفهای مختلف اتوبوس، خرید نان و …) برای حل مسائل و فکر کردن روی آنها استفاده کنید. روی مسائل کتابهای درسی خود خوب فکر کنید و برای حل آنها وقت بگذارید اما به آنها اکتفا نکنید. همیشه یک مساله جدید برای حل در ذهنتان داشته و به دنبال مسائل جدید باشید. از هیچ مساله ای نترسید. از مسائل مربوط به المپیادهای سالهای گذشته کشوری و بین المللی اطلاع داشته باشید و اگر فرصت کردید راه حل آنها را نیز پیدا کنید. در کل سعی کنید دایرة المعارف مسائل ریاضی ذهنتان را -یعنی مجموعه مسائلی که دیده اید نه مسائلی که حل کرده اید-  دائماً توسعه دهید. اگر چند ماه خودتان را به این کارها عادت دهید، مسائل کتابهای درسی – و نتیجتاً تستهای کنکور- برایتان کاملا پیش پا افتاده خواهد شد. به امید خدا در همین تایپیک به بعضی از کتابهای معتبر مساله نیز اشاره خواهد شد
۸- نسبت به ریاضی دید بهتری پیدا کنید. برای این کار لیستی از کاربردهای ریاضی را در رشته‌های مختلف و امور جاری زندگی بنویسید؛ مثلاً کاربرد ریاضی در ساختمان‌سازی.
۹- مطالبی که هنگام مطالعه می‌خوانید حتی فرمول‌ها و معادلات و نیز سؤالات امتحان را به زبان فارسی برگردانید.
۱۰- برای حل سریع مسائل ریاضی، تمرین کنید و هنگام مطالعه وقت بگیرید که یک مسئله را در چند دقیقه حل می‌کنید. البته عجله داشتن و شتاب‌زدگی را توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث اشتباه می‌شود ولی سرعت عمل در جایی که شما متوجه راه‌حل شده‌اید و آن را بلدید، در جلوگیری از کمبود وقت به شما کمک می‌کند.
۱۱- مسئله را گام به گام حل کنید. این کار باعث فهم خوب مسئله و حدس راه‌حل‌های درست می‌شود.
۱۲- قبل از انجام محاسبات، مسئله را تجزیه و تحلیل کنید و با جزئیات طرح کنید.
۱۳- برآوردی از پاسخ خود داشته باشید تا از طی کردن مسیر اشتباه، جلوگیری شود. مثلاً برآورد کنید که اگر از این راه‌حل استفاده کنید به فلان جواب می‌رسید. در این صورت آیا جواب مسئله درست خواهد بود؟
۱۴- از بازنمایی ذهنی استفاده کنید. این کار باعث از بین رفتن وقفه‌ی ذهنی می‌شود؛ یعنی تصویر مراحلی را که می‌خواهید انجام دهید، در ذهن خود ترسیم کنید و تصاویرِ ذهنیِ مسائلِ مشابه را در ذهن خود بازسازی کنید.
۱۵- جوابی را که می‌دهید مرتب بررسی کنید که آیا مسیر را درست می‌روید یا خیر.
۱۶- هنگام مطالعه، تمرین‌ها را به صورت کتبی انجام دهید. از این‌که مسائل را ذهنی حل کنید، بپرهیزید؛ زیرا موجب اشتباه می‌شود.
۱۷- از این‌که در آخرین لحظه، جواب خود را تغییر دهید بپرهیزید؛ مگر این‌که صددرصد از جواب خود مطمئن باشید.
۱۸- فرمول‌های ریاضی را قبل از امتحان مرور کنید و با شروع امتحان آن‌ها را در حاشیه‌ی برگه بنویسید که هر وقت به آن‌ها نیاز داشتید به راحتی در دسترس باشند. اگر زمانی که مسئله را حل می‌کنید فرمول را بازیابی کنید، احتمال این‌که اشتباهی پیش آید، وجود دارد.
۲۰- مسائل را مشابه مسائلی که قبلاً یاد گرفتید و حل کردید، در نظر بگیرید. هم‌چنین شباهت‌های آن را با مسائل دیگر پیدا کنید. این امر موجب از بین رفتن نگرانی می‌شود.
۲۱- برای آمادگی بیش‌تر سر جلسه‌ی امتحان، مسائل زیادی حل کنید. از مثال‌ها و تمرین‌های کتاب غافل نشوید.
۲۲- همه‌ی وقت خود را صرف چند مسئله‌ی سخت نکنید. ابتدا مسائل آسان را حل کنید. اگر دیدید مسئله‌ای سخت است از آن عبور کنید و بعد از پاسخ به تمام مسائل به آن برگردید.

مهدی معمارراست بازدید : 107 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)
ترتیب عملیات ریاضی در عین سادگی به دقت زیادی نیاز دارد
 متاسفانه  در تمام مقاطع تحصیلی دانش آموزان 

با بی دقتی به محاسبات پاسخ میدهند .
در ادامه تمرین آنلاین ترتیب عملیات ریاضی را مشاهده کنید.
 

شروع آزمون1

شروع آزمون2

مهدی معمارراست بازدید : 121 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

در این پست سعی بر این داریم تا برای فعالیت ها و کاردرکلاس های مندرج در فصل بردار و مختصات اسلایدهایی مخصوص تدریس در کلاس درس جهت استفاده دبیران عزیر آماده و منتشر نمایم.(این پست همواره به روز می گردد.)

 

ادامه مطلب...

مهدی معمارراست بازدید : 117 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

مطالب این گاهنامه توسط دانش آموزان دبیرستان دوره اول وحدت (روستای قلات پایین) تهیه و جمع آوری شده و این حرکت بچه ها هر چند کوچک و ساده اما می تواند در ارتقای سطح فرهنگ جستوجو و تحقیقات در بین آنها سکوی پرتاب مناسبی باشد.

دبیر راهنما : ابوطالب تاسا

می توانید این گاهنامه را از لینک زیر دریافت نمایید:

 

 

مهدی معمارراست بازدید : 95 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

در این مطلب تمریناتی رو جهت یادآوری مطالب پایه ششم قرار داده ایم . در این تمرین سعی بر این داشته ایم که هدف فقط یادآوری باشد نه مهارت سنجی به گونه ای که اگر دانش آموز مطلبی را فراموش کرده باشد با رجوع به کتاب ریاضی پایه ششم بتواند مطالب را دوباره به یاد آورده و برای آموختن مطالب پایه هفتم آماده گردد.

می توانید در ادامه مطلب تمرینات را مشاهده و دانلود نمایید.

مهدی معمارراست بازدید : 88 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

خونی که درسرخرگها سیاهرگها ومویرگهای بدن ماجریان دارد دارای موادمختلف وسلوهای بسیاری است0هر بخشی ازخون دارای وظیفه واهمیت ویژه خود است0 درابتدای امر قسمت مایع خون را  درنظرمی گیریم که به آن پلاسما می گویندواندکی بیش ازنیمی ازحجم خون راتشکیل میدهدوبرنگ رزد روشن است  وبدلیل وجودبسیاری ازمواد غیرمحلول درآن کمی غلیظ ترازآب می باشد0اما این مواد چیستند؟پروتئین هاآنتی بادیها که بر علیه بیماریها به مقابله برمی خیزند0فیبرینوژن که در انقعاد خون موثر است کربوهیدراتها-چربها-نمکها-سلولهای خونی وغیره0سلولهای قرمزکه به آن گلبو ل قرمز خون نیزمیگویند رنگ قرمزخون راتشکیل می دهند0تعداد بسیاری ازآن درخون موجوداست که سبب ایجاد رنگ قرمزخون می گردد دربدن شما درحدود 25بیلیون ازاین مواد گرد کوچک وجود دارد که همیشه درمویررگها می باشند0دردرون مغز استخوان هنگامی که سلول قرمزجوان رفته رفته رشد می کندوبه حدبلوغ می رسد هسته اش رااز دست داده ومقادیر بیشتری هموگلوبین می سازد0هموگلوبین رنگدانه ای برنگ قرمز است که حاوی آهن ترکیب شده به پروتئین است0 هنگامی که خون از ریه ها می گذرد اکسیژن با همو گلوبین ترکیب شده  هموگلوبین اکسیژن را به تمام بافتهای بدن می رساند در مجاورت بافتها هموگلوبین اکسیژن رآزاد ساخته وبا دی اکسید کربن دفعی سلول هاترکیب می گردد سپس همراه این ماده دفعی به ریه ها باز میگردد تا عمل تبادل دی اکسید کربن با اکسیژن را انجام دهد0 عمر گلبولهای قرمز فقط4 ماه است پس ازاین مدت اکثر آنها در طحال ازبین برده می شوندوسلولهای جدید بطور مرتب برای جایگزینی سلولهای قبلی ساخته می شوند0علاوه براین انواع مختلفی ازسلولهای سفید خون نیز وجود دارد0                    

مهدی معمارراست بازدید : 102 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

در میان نه سیاره موجود در منظومه شمسی، زمین رتبه پنجم از لحاظ اندازه را به خود اختصاص می دهد. قطر آن حدود ۱۳.۰۰۰ کیلومتر است. مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی قطری ۱۱ برابر قطر زمین را دارد و پلوتو به عنوان کوچکترین سیاره دارای قطری کمتر از یک پنجم زمین می باشد.

زمین نیز مانند بقیه سیاره ها در مداری با فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتر به دور خورشید در گردش است و هر دور خود را در مدت ۳۶۵ روز تکمیل می کند. فاصله پلوتو، دورترین سیاره از خورشید ۴۰ برابر فاصله زمین از خورشید است و در هر ۲۴۸ روز زمینی یکبار دور خود را تکمیل می نماید.

● حرکت زمین

زمین دارای سه نوع حرکت است: ۱) حرکت وضعی حول محوری فرضی که از دو قطب شمال و جنوب آن عبور می کند. ۲) حرکت انتقالی در مداری به دور خورشید. ۳) حرکت در راه شیری به همراه خورشید و دیگر اجرام منظومه شمسی.

۲۴ ساعت زمان لازم است تا زمین یک دور وضعی خود را تکمیل کند. این زمان را روز خورشیدی می گویند. در طی یک روز خورشیدی، زمین مقداری نیز در مدار خود حرکت می کند بنابراین مکان ستارگان درآسمان هرشب دچار اندکی تغییر می شود. مدت زمان واقعی یک دور حرکت وضعی زمین معادل ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۰۹/۴ ثانیه می باشد. این زمان را روز نجومی زمین می نامند. روز نجومی از روز خورشیدی کوتاه تر است بنابراین ستارگان هر روز ۴ دقیقه زودتر در آسمان دیده می شوند.

گردش زمین به دور خورشید ۳۶۵ روز و ۶ ساعت و ۹ دقیقه و ۵۴/۹ ثانیه به طول می انجامد. این دوره زمانی سال نجومی خوانده می شود. از آنجائیکه حرکت وضعی زمین در انتهای هر سال به یک عدد کامل نمی رسد، ترتیب تقویم در هر سال معادل ۶ ساعت نسبت به ترتیب فصول متفاوت می شود. برای هماهنگی تقویم و فصول، هر چهار سال یکبار ۱ روز به تقویم اضافه می شود تا عدم تناسب برطرف گردد. سالهایی که یک روز اضافی دارند سال کبیسه نامیده می شوند. در تقویم میلادی یک روز اضافه در آخر دومین ماه سال یعنی فوریه قرار می گیرد و در تقویم خورشیدی یک روز به آخر اسفند ماه اضافه می گردد.

مسافت مدار زمین به دور خورشید ۹۴۰میلیون کیلومتر است و زمین این مسافت را با سرعت ۱۰۷.۰۰۰ کیلومتر در ساعت و یا ۳۰ کیلومتر در ثانیه طی می کند.

محور طولی زمین به شکل عمودی، صفحه مداری را قطع نمی کند بلکه نسبت به آن زاویه ای حدود ۵/۲۳ درجه دارد. این شیب و حرکت زمین به دور خورشید باعث پدیدار گشتن فصول می شوند. در دی ماه، نیمکره شمالی زمین، به دلیل شیب محور طولی، دورتر از خورشید قرار می گیرد. نور خورشید با شدت کمتری به نیمکره شمالی می رسد و در این هنگام این بخش از زمین، زمستان را پشت سر می گذراند. در خرداد ماه وضعیت شیب زمین تغییر می کند و این بار نیمکره جنوبی در قسمتی از شیب قرار می گیرد که از خورشید دورتر است در نتیجه نوبت به این نیمکره می رسد که زمستان را تجربه نماید.

مدار زمین دایره کامل نیست. در اوایل دی ماه زمین به خورشید نزدیکتر و در خرداد ماه کمی دورتر است. فاصله زمین از خورشید در ماه دی ۱/۱۴۷ میلیون کیلومتر و در ماه خرداد ۱/۱۵۲ میلیون کیلومتر می باشد. تاثیر این پدیده در سرما یا گرمای زمین بسیار کمتر از پدیده شیب زمین است.

زمین و منظومه شمسی عضو یک صفحه ستاره ای وسیع به نام کهکشان راه شیری می باشند. درست همانگونه که ماه به دور زمین و سیارات به گرد خورشید در چرخشند، خورشید و دیگر ستارگان به دور مرکز راه شیری در گردش می باشند. منظومه شمسی حدودا در فاصله دو پنجم از مرکز راه شیری قرار گرفته و با سرعت ۲۴۹ کیلومتر در ثانیه حول مرکز آن در گردش است. منظومه شمسی در هر ۲۲۰ میلیون سال یکبار حول مرکز کهکشان گردش می کند.

مهدی معمارراست بازدید : 106 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

مطالعه طبیعت و شگفتی های آفرینش آنچه در کره زمین و کرات دیگر وجود دارد را زمین شناسی گویند. زمین شناسان با بررسی عوامل فیزیکی زمین، به چگونگی پیدایش و تغییرات آنها پی می برند.

زمین سیاره ایست کوچک در بیکران فضا و یکی از نه سیاره ای که در عرصه فضا به دور خورشید درحال گردش می باشند. خورشید یکی از بیلیونها ستاره ایست که کهکشان راه شیری را شکل می دهند و کهکشان راه شیری یکی از ۱۰۰ بیلیون کهکشانی است که جهان را تشکیل داده اند.

سیاره زمین تنها ذره کوچکی از عالم است، اما خانه انسان و در واقع خانه ای برای تنها گونه های یافت شده حیات در کل جهان می باشد. حیوانات، گیاهان و دیگر موجودات حیات تقریبا در همه جای سطح زمین وجود دارند. آنها می توانند در روی زمین به حیات ادامه دهند چرا که این سیاره در فاصله مناسبی نسبت به خورشید قرار گرفته است.

بیشتر گونه های حیات به گرما و نور خورشید برای ادامه زندگی خود نیاز دارند. اگر زمین اندکی به خورشید نزدیک تر بود گرما و حرارت زیاد آن همه این گونه ها را می سوزاند و اگر قدری از خورشید دورتر بود بر اثر کمبود انرژی خورشید حیات در روی آن از بین می رفت. برای ادامه حیات وجود آب نیز ضروری می باشد که زمین سرشار از آن است. آب بیشتر سطح زمین را پوشانده است.

سیاره ما زمین. دانشمندان ناسا تصاویر ماهواره ای را با اطلاعات سطح زمین ترکیب نموده و این تصویر را از اقیانوسها و قاره ها تهیه کرده اند. توده ابر چرخانی که در غرب مکزیک مشاهده می کنید یک طوفان شدید است.

مطالعه زمین، زمین شناسی یا Geology نام دارد. زمین شناسان با بررسی عوامل فیزیکی زمین، به چگونگی پیدایش و تغییرات آنها پی می برند. بر روی بیشتر قسمتهای زمین مانند قسمتهای درون آن، نمی توان به طور مستقیم تحقیق نمود. زمین شناسان با بررسی نشانه ها و صخره ها به روش هایی برای شناخت غیر مستقیم این سیاره می پردازند. البته امروزه، زمین شناسان می توانند با اطلاعات به دست آمده از فضا نیز به بررسی زمین بپردازند.

مهدی معمارراست بازدید : 112 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (0)

چگونه ریا ضی را یاد بگیریم؟

کسانی که در ریاضی ضعیف هستند دو دسته اند:

دسته اول کسانی هستند که برای خواندن ریاضی وقت می گذارند

اماچون روش های صحیح مطالعه و یادگیری این درس را نمی دانند از وقتی که می گذارند نتیجه نمی گیرند 

                                                               

دسته دوم آنهایی هستند که برای درس خواندن اصلا وقتی نمی گذارند آنها اگر کمی حساب وکتاب کنند می بینند که برای همه چیز وقت دارند جز درس خواندن0 به هر حال تصمیم با خودآنهاست اگر واقعا می خواهند چیزی یاد بگیرند-چه ریاضی ویا هر درس دیگر-لازم است مقداری از وقت خود رابه درس خواندن اختصاص دهند0 مشکل اصلی این دسته افراداین است که یا به این کار اهمیتی نمی دهند یاعلاقه ندارند0

برای مطالعه ی ریاضی:

اصول ومفاهیم رابه جای حفظ کردن بفهمید

قسمتی مهمی ازریاضی –مجموعه ای ازاصول ومفاهیم است وبقیه ی آن استفاده ازآن اصول ومفاهیم برای حل مسائل است

تا این اصول را خوب درک نکنید نمی توانیداز آنها برای حل مسئله استفاده کنید  در هر کتاب مجموعه ای از اصول ومفاهیم وجود دارد که باید آنها را بشناسید وخوب بفهمید        

اصول ریاضی روی هم قرار می گیرند0ا

اصول ومفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار می گیرند.اگر مفاهیم اولیه راخوب درک نکنید به تدریج در فهم اصول ومفاهیم بعدی هم مشکل خواهید داشت واین مشکل همین طور ادامه خواهد داشت تاجایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد اگر می بینید بعضی ازقسمتهای کتاب فعلی تان را خوب متوجه نمی شویدونمی توانید مسائل را حل کنید حتماٌ بعضی ازمفاهیم سالهای قبل را متوجه نشده اید.

 

                    

 

 

 

 

ریاضی تماشا کردنی نیست!

هیچ کس فقط با رفتن به کلاس-تماشای معلم وانجام سرسری تکلیف هاریاضی یاد نمی گیرد0برای یادگیری باید در مطالعه فعال باشید واقعا در کلاس درس حضور داشته باشید ودر همه مراحل مطالعه و یادگیری توجه داشته باشید0خوب یادداشت کنید0حتی اگرمعلم تکلیفی نداده شما حتما درخانه تکلیف هایی را برای خود انجام دهید0

تمرین تمرین تمرین!

هیچ چیز مانند حل مسئله به فهم ریاضی کمک نمی کند0به تمرین هاو مسئله ها مانندکاری اجباری که بایدبه معلم تحویل دهید نگاه نکنید0 مسئله ها راهی هستند که شما ریاضی را بهتر بفهمید0فراموش نکنید مسئله هاو تمرین ها وسیله یادگیری هستند0

تعریف ها را بنویسید.

یکی از راه های ساده برای فهم دقیق تر اصول ومفاهیم ریاضی نوشتن آنهاست . همه ی ما هنگام نوشتن دقت بیشتری داریم . وقتی مطلبی را می نویسید اگر در همان حال سعی کنید ان را بفهمید ان مطلب با مطالب قبلی پیوند می خورد وآن را راحت تر حفظ می کنید . این کار شما  رافعال تر می کند.

با مفاهیم واصول درگیر شوید.

وقتی اصل یا قضیه ای رادرریاضی می خوانید.فکر کنیدآیاواقعاً درست است؟آیا موردی می توانید پیدا کنید که در مورد آن صادق نباشد؟عکس آن قضیه چه طور است؟

چگونه مسئله های ریاضی را حل کنیم؟

 

برای حل کردن مسائل ریاضی روش هاومراحل مختلفی پیشنهاد شده است که بیشترآنها به هم شبیه هستند.الگویی که دراین جا به شما معرفی می شود از معتبرین الگوهای حل مسائل ریاضی اقتباس شده است.

مراحل حل یک مسئله1-مسئله را بفهمید.2-برای حل مسئله نقشه بکشید.3-معادله یا فرمول هارا بنویسید.

4-مسئله را حل کنید.

5راه حل خود را چک کنید.

بهترین راه برای درک این مراحل این است که چند تا از مسئله های درسی تان را قدم به قدم با این روش حل کنید.

1-    مسئله را بفهمید.

مسئله را با دقّت بخوانید.مشکل خیلی از دانش آموزان در حل مسائل  ریا ضی این است که سرسری نگاهی به مسئله می اندازدوفکر می کنند مسئله را فهمیده اند.باید بدانید وقتی مسئله را خوب فهمیده اید که بتوانید مسئله را به زبان خودتان توضیح دهید.اطلاعات مسئله را بیرون بکشید.وقتی مطمئن شدید که مسئله از شما چه می خواهد ،یک بار دیگر مسئله را بخوانید برای این که ببینید صورت مسئله چه اطلاعاتی دراختیار شما قرار می دهد وچه چیزهایی از شما می خواهد؟آیادر مسئله شر ط هایی اعلام شده است؟از این شرط ها هم می توانید اطلاعاتی به دست آورید؟

دراین مر حله :

خیلی دقیق بنویسید چه چیزهایی را میدانید؟

خیلی دقیق بنویسید چه چیزهایی را باید پیدا کنید؟

برای مسئله نمودار بکشید.

در صورت امکان مسئله را به صورت تصویر ،نمودار یا طر حی ساده بکشید تا آن را بهتر درک کنید.

2-برای حل مسئله نقشه بکشید.

بین اطلاعاتی که داریدوجواب هایی که می خواهید به دست آورید چه ارتباطی وجود دارد؟فکر کنید برای این که این مسئله را حل کنید وبه راه حل نهایی برسید قدم به قدم از چه مسیر هایی باید بروید.از اطلاعاتی که دارید چه استفاده ای می کنید ؟چه اطلاعات دیگری نیاز دارید تا بتوانید مسئله را حل کنید؟چه فرمول هایی نیاز دارید؟اگربین اطلاعاتی که داده شده راهی منطقی به جواب پیدا  نمی کنید به اطلاعات داده شده فکر کنیدوتلاش کنیدو ببینید از آن اطلاعات چه نتیجه هایی می توانید بگیرید؟حتی اگر این نتیجه ها چیزی نیست که از شما می خواهد اما با تلاشی که انجام می دهید معمولا سر نخ هایی را پیدا می کنید. مسئله ساده تری حل کنید. اگر نمی توانید مسئله ای را حل کنید .مسئله ای را حل کنید .مسئله ای مشابه،اما ساده تر ی را حل کنید وآن را با این مسئله مقایسه کنید. ببیینید این مسئله چه چیزهای بیشتری دارد. راه دیگر این است که اعداد مسئله را ساده کنید تا بتوانید مسئله را راحت تر متوجه شوید.

3- معادله یا فرمول ها را بنویسید.

شما باید فکر خودتان را یعنی ارتباط بین اطلاعاتی که داریدو اطلاعاتی که می خواهید به دست آورید را به زبان ریاضی بنویسید.اطلاعاتی را که دارید با علامت های ریاضی بنویسید. اطلاعاتی را که هم که نداریدو می خواهید به دست آوریدبا علامتهای ریاضی بنو یسید .ساده ترین علامت مجهول همان ایکس معروف است.

4-مسئله را حل کنید.

حالابا استفاده از اطلاعات ورابطه هاوفرمول هایی که دراختیاردارید مسئله را حل کنید.

5-راه حل خود را چک کنید.

هر مرحله راکه انجام داده اید از خودتان بپرسیدچرا وچگونه آن راانجام داده اید؟آیامی توانید تمام مراحل حل مسئله یا تکلیف را بادلیل برای معلم یا همکلاسی تان توضیح دهید؟وقتی معلم یا یکی از همکلاسی های تان هم مسئله ای را حل می کنداز خودتان بپر سید چرا؟اگر جوابی داشتید آن را فهمیده اید وگرنه دلیل آن را بپرسید.

ازاشتباهات درس بگیرید.1-تکالیف را مرورکنید.2برگه های امتحانی را ببینید .3-کمک گرفتن ازمعلم ،والدین یا همکلاسی هایتان.4-عجله نکنید.5-سر نخ اشتباه را پیدا کنید.6-

مهدی معمارراست بازدید : 91 دوشنبه 20 آبان 1392 نظرات (0)

شخصی در یک تست هوش دردانشگاه که جایزه یک میلیون دلاری براش تعیین شده شرکت کرده .

 سوالات این مسابقه به شرح زیر میباشد :

 1-جنگ 100 ساله چند سال طول کشید؟

الف-116 سال ب-99 سال ج-100 سال د- 150 سال

آن شخص از این سوال بدون دادن جواب عبور کرد .

 

2-کلاه پانامایی در کدام کشور ساخته میشود؟

الف-برزیل ب-شیلی ج-پاناما د-اکوادور

آن ازدانش اموزان دانشگاه برای جواب دادن کمک خواست .

 

3-مردم روسیه در کدام ماه انقلاب اکتبر را جشن میگیرند؟

الف-ژانویه ب-سپتامبر ج-اکتبر د-نوامبر

آن شخص از خدا کمک خواست .

 

4-کدام یک از این اسامی اسم کوچک شاه جورج پنجم بود؟

الف-ادر ب-البرت ج-جورج د-مانویل

آن شخص این سوال رو با پرتاب سکه جواب داد .

 

5-نام اصلی جزایر قناری واقع در اقیانوس ارام از چه منبعی گرفته شده است؟

الف-قناری ب-کانگرو ج-توله سگ د-موش صحرایی

آن شخصاز خیر یک میلیون دلار گذشت .  

 جواب سوالات در پایین 

 اگر شما فکر میکنید که از آن شخص باهوشتر هستید و به هوش او میخندید پس لطفا به جواب صحیح سوالات در زیر توجه کنید :

 

1- جنگ 100 ساله( 1453-1337 میلادی) به مدت 116 سال به درازا کشید .

 2- کلاه پانامایی در کشور اکوادور ساخته میشود.

 3- انقلاب اکتبر روسیه در ماه نوامبر جشن گرفته میشود.

 4- نام کوچک شاه جورج البرت بود.(در 1936 او نام کوچک خود را تغییر داد.)

 5- توله سگ . در زبان اسپانیایی INSULARIA CANARIA که در فارسی به معنی جزایر توله سگها است .

  نتیجه اخلاقی هرگز به ذکاوت خود مغرور نشوید و به دیگران نخندید .
 
 
مهدی معمارراست بازدید : 103 دوشنبه 20 آبان 1392 نظرات (0)

تا حالا فکر کردین که ضریب هوشی شما چقدره ؟

ضریب هوش متوسط بین ۹۵ تا ۱۱۰ بوده و ضریب هوشی اکرثر انسان ها مابین این دو عدد قرار دارد ! طبق همین تست ظریب هوشی من ۱۱۸ در اومد که فکر کنم خوب باشه :D راهنما : تعداد سوالات ۴۰ تا هستش و شما ۴۰ دقیقه برای پاسخ دادن زمان دارید برای پاسخ دادن باید مشخص کنید در جای خالی کدامیک از اشکال A تا H باید قرار گیرد که با ۸ شکل دیگر هماهنگ باشد.

براي گرفتن استخاره خود اينجا را كليك كنيد

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
دوستان عزیز باما تماس بگیرید d.matb@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب وبلاگ چگونه بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 149
  • کل نظرات : 356
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 246
  • بازدید ماه : 591
  • بازدید سال : 5,119
  • بازدید کلی : 48,878
  • دعا


    اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً


    کد دعای فرج آقا امام زمان ( عج )